Tamarina RECENZIJA filma “DAWN OF THE PLANET OF THE APES” (2014.)

Tko je jači – inteligentni pojedinac jer zna što govori ili masa zato što je brojčano veća?

“Dawn Of The Planet Of The Apes” daje potencijalni odgovor. Teško je spojiti dvije neprijateljske strane, a još teže podijele unutar jedne grupe. Zanimljiv film isprepleten poučnim sadržajem, akcijom, mržnjom, nadom i (ne)tolerancijom.

Ovaj science fiction film izdan je ove godine u SAD-u. Redatelj filma je Matt Reeves poznat po režiranju serije “Felicity”. Glavna glumica te serije, glavna je glumica i ovog filma. Pored nje, glavne uloge dobili su Gary Oldman, Andy Serkis i Jason Clarke. Radnja filma smještena je u San Franciscu 2026., deset godina nakon što je iz laboratorija pobjegao majmun zaražen smrtonosnim virusom koji je ubio gotovo cijelu ljudsku populaciju. Majmuni i ljudi žive odvojeno, ali da bi preživjeli, morali su uspostaviti kontakt i pomoći jedni drugima. Je li to bilo moguće?

apes

Jako dobro znamo kako je teško pomiriti dvije strane zahvaćene ratom. Izbjegavanje može odgoditi pronalaženje odgovora, ali to nije rješenje. Nakon što ih je situacija koja je zahtjevala preživljavanje natjerala da međusobno stupe u kontakt, ljudi i majmuni započeli su davno izgubljenu komunikaciju. Strah i neznanje držali su ih na oprezu. U takvim situacijama povjerenje ne postoji i najmanja greška može biti “klik” koji će nekog izbaciti iz takta. Podjele unutar podjela obično su “klikovi” koji unište svaku šansu. Dok se jedni trude ispraviti krive stvari, drugi žive u drukčijim uvjerenjima te njihov strah i sebičan nagon za preživljavanje tjeraju ih da djeluju apsolutistički. Tko pobjeđuje u takvoj situaciji? Kako smiriti paniku unutar svoje  grupe pa tek onda suprotnih strana? Je li tu bitniji – pojedinac ili masa?

U svakoj situaciji postoje iznimke i pojedinci koji će svojim ponašanjem pokazati toleranciju, humanost, razum i dobrotu. Ovaj film malo mijenja značenje riječi humanost jer su majmuni poistovjećeni s ljudima. Humanost, majmunost, nazovite to kako hoćete, ključni je dio filma. Pojedini ljudi pomogli su pojedinim majmunima i obrnuto. Upravo ta međusobna pomoć bila je ono što je presuđivalo pri donošenju ispravnih odluka s kojima se masa nije slagala. Nesloga je dovela do rata.

Film metaforički prikazuje bitna životna razmišljanja o kojima svatko razmišlja. Film vas neće rastužiti niti razveseliti, ali će te moći vidjeti koliko su ljudi tolerantni, razumni i koliko se boje onog što ne znaju. Znamo biti dominantni, ali kako bi se ponašali kad bi se pojavila vrsta koja bi nas stavila u submisivan položaj? Kao životinje?

Ako je razlika između čovjeka i majmuna samo 3%, kakva bi znanja i sposobnosti imali oni koji bi bili 3% iznad nas? Pripremite kokice.