Turizam

VELIKA TURISTIČKA ANALIZA 2019. Najveći boom u Udbini: “Turističke promocije nažalost nema, prave se da ne postojimo”

NAKON PROŠLOGODIŠNJE, I OVE GODINE DONOSIMO VELIKU ANALIZU TURISTIČKIH POSJETA

Razvoj kontinentalnog turizma rečenica je koja je postala svojevrsna mantra posljednjih nekoliko godina, a dobar dio posvetila joj je i Vlada RH u svojoj Strategiji razvoja turizma. No, ono što je također poznato jest da se turizam na kontinentu razvija vrlo sporo, ali smisleno i temeljito što su i u našem istraživanju potvrdili čelni ljudi ustanova u Ličko-senjskoj te Karlovačkoj županiji.

Ohrabrujuće je bilo saznati da zajedno sa svojim marljivim djelatnicima, apsolutno svi bilježe porast dolazaka te imaju vrlo zanimljive i inovativne ideje kako promovirati svoju ustanovu, kraj u kojem se nalaze i raditi na sinergiji s ljudima i drugim ustanovama, za koje projekte aplicirati i time privući što više posjetitelja i ostati zapamćeni po nečemu drugačijem.

Portal Lika Club nakon velike analize 2018. godine, krajem 2019. je proveo novo istraživanje s osvrtom na godinu iza nas, a uključeni su isti akteri priče. Iz Karlovačke županije razgovarali smo s Aquatikom – slatkovodnim akvarijem Karlovac, Javnom ustanovom Baraćeve špilje, Ivaninom kućom bajki iz Ogulina te iz Ličko-senjske županije s dva nacionalna parka – Plitvičkim jezerima i Sjevernim Velebitom. Uključen je Muzej Gacke Otočac i Muzej Like Gospić, Memorijalni centar Nikola Tesla u Smiljanu, Javna ustanova Pećinski park „Grabovača“ iz Perušića te najvećim iznenađenjem ovog istraživanja, Crkvom hrvatskih mučenika u Udbini.

U Lici naravno prvo mjesto s brojem posjetitelja odlazi NP Plitvička jezera koji u 2019. godini bilježi 1.771.523 posjetitelja što je pad od 1,42 % naspram ranije godine, a u Karlovačkoj županiji prvak je Aquatika sa 73 161 posjetitelja i rastom od 3 %.

Ognjen Borčić, glasnogovornik NP Plitvička jezera, kazao nam je kako se Plitvice okreću kvaliteti, a ne više masovnom turizmu, kako bi se očuvala prirodna ljepota te kako bi turisti uživali u prirodi, bili zadovoljni te produžili svoj boravak. Vrlo su zadovoljni uvođenjem online ulaznica u svibnju prošle godine , kojima je cilj bio smanjiti gužve.

– Putem online ulaznica posjetitelj treba definirati točno vrijeme dolaska čime smo rasteretili naša dva ulaza. Prije je u danu znalo ući oko 15 tisuća posjetitelja što je bilo neodrživo, a sada smo uspostavili protočnost, posjetitelji više uživaju, a broj smo smanjili na 8 do 10 tisuća u danu. Sada znatna sredstva ulažemo u zone posjeta, obnovu staza, šetnica, drvenih mostića. Plitvice su prirodni fenomen neprocjenjive vrijednosti koji trebamo čuvati, kazao je Borčić te se pohvalio kako je prošle godine u funkciju stavljen pročistač otpadnih voda.

Margarita Markušić Kulaš, ravnateljica Aquatike, jako je zadovoljna porastom broja posjetitelja, a fokus u 2020. im je na događanjima kojih će biti pregršt, od Noći muzeja kada im u goste stiže Muzej Krapinskih neandertalaca s putujućom izložbom, izložbe Anne Frank, centar podzemne baštine Baraćevih špilja, zvjezdano ljeto, mnogi koncerti…

Foto: Aquatika Karlovac

Aquatika je stvorena novcem iz EU fondova koja je projekt sufinancirala s 36,2 milijuna kuna. Nastavljaju se projektne aktivnosti te im je cilj u 25 akvarija imati stotinjak vrsta slatkovodne ribe, dok ih u Hrvatskoj ima ukupno 150 vrsta. Želja im je doći do 500 riba, 40 endemskih vrsta i tonu ribe.

– Posjetitelji nam dolaze kroz cijelu godinu. Ovo je obiteljski projekt, obraćamo se i lokalnom stanovništvu kako bi se ljudi educirali, za sada ne ciljamo na strane posjetitelje. Imamo turističku atrakciju i cilj nam je razvijati ju i raditi nove turističke priče, kazala nam je ravnateljica.

Muzej Like Gospić i Memorijalni centar Nikola Tesla u Smiljanu, udaljeni tek nekoliko kilometara, pripadaju pod istu ustanovu i ravnateljicu Tatjanu Kolak, koja nam je također otkrila koje novitete pripremaju. Iako Muzej u 2019. ima mnogo manji broj posjeta, njih 1651, MC bilježi porast od gotovo 12 posto, ravnateljica Kolak vrlo je zadovoljna ukupnim brojem koji prelazi 50 tisuća posjetitelja, što je kaže za njih novi rekord na koji su vrlo ponosni.

– Shvatili smo da je usmena predaja za nas najbolji marketing. Započeli smo s promotivnim aktivnostima namijenjenim popularizaciji muzeja od časopisa Likamus do edukativne igre Lički mudraci, kulturne rute Nikola Tesla, promocije kroz Lika destination. Trenutno radimo na Noći muzeja koja donosi šarolik program, kazala je Kolak.

Njihov susjedni muzej sličnih karakteristika, Muzej Gacke Otočac broji 2091 posjetitelja, odnosno porast od 10 posto, a kako nam je objasnila kustosica Snježana Bogdanić, osim Noći muzeja za koji se pripremaju, tiskali su promotivnu brošuru koja sadrži i druge lokalitete u blizini, a pohvalila se i audio vodičem izi.TRAVEL te im je u planu prevesti ga i na engleski jezik kako bi bio pristupačniji stranim posjetiteljima.

Javna Ustanova Baraćeve špilje u karlovačkoj općini Rakovica ostala je na istom broju posjetitelja no planovi koje nam je otkrila ravnateljica Tihana Oštrina ukazuju da će se to uskoro promijeniti. Rade na dopunjavanju sadržaja s obzirom da je špilja zbog hibernacije šišmiša zimi zatvorena, te kreću u izgradnju posjetiteljskog centra podzemne baštine SPELEON preko EU projekta vrijednog 20 milijuna kuna.

– Krećemo u izgradnju tri nove pješačke staze duge 2, 3 i 9 kilometara, radimo na dopuni sadržaja, a s obzirom da smo dio biciklističkih ruta mnogo njih dolazi na biciklima što nam je posebno drago. Vidjeli smo da ima dosta upita za posjete zimi pa smo se odlučili na izgradnju centra kako bi mogli primiti i do 1000 ljudi dnevno, a do sada je maksimum bio 350, otkrila je Oštrina.

Jedini pećinski park u Hrvatskoj smjestio se u Perušiću i bilježi porast od 32 posto posjetitelja. Oni također pripremaju zanimljive novitete u 2020. godini o kojima nam je detalje otkrila ravnateljica JU Pećinski park „Grabovača“, Jelena Milković.

– Sada kada smo proglašeni značajnim krajobrazom malo ćemo proširiti oglasne prostore po županiji, ponovno ćemo imati dva volonterska projekta, a otvorit ćemo i hobitsku kućicu te mali vrt s ljekovitim i jestivim biljem. Veliki plan je otvoriti prvu u Hrvatskoj poučnu stazu o špiljama u špilji, točnije u Velikoj Kozarici kako bi se više okrenuli avanturističkom speleoturizmu. Sadržavat će edukativne panoe i bit će otvorena za posjetitelje, a otvorenje planiramo za srpanj, kazala je Milković te dodala da su iznimno zadovoljni povećanjem broja gostiju te da planiraju i istraživanje kojim će se utvrditi koliko točno posjetitelja može podnijeti za sada jedina otvorena špilja Samograd kako se taj podzemni svijet ne bi devastirao.

Nacionalni park Sjeverni Velebit bilježi porast od 10 posto posjetitelja, a posebno su ponosni zanimanjem za njihovu Kuću Velebita koja privlači mnogo posjetitelja. Irena Glavičić Sertić, ravnateljica NP-a, kazala nam je da i u ovoj godini nastavljaju s financiranjem mnogih istraživanja poput bioraznolikosti, monitoringa gljiva, divokoza, a po prvi puta i šišmiša. Rade na obnovi postojeće infrastrukture poslije svake zime kako bi se osigurala sigurnost svih zaljubljenika u prirodu koji dolaze. Promociju nastavljaju putem društvenih mreža, jumbo panoa, tramvaja te objavama u specijaliziranim časopisima i publikacijama, s ciljem da krenu i sa stranim tržištem.

– Kuća Velebita bila nam je dobar adut za razvoj priče o parku, od geologije do speleologije, raspoređeno za sve uzraste koji nam dolaze, a ove godine za Noć muzeja pripremamo film o nastanku Kuće Velebita i o tome kako smo došli na samu ideju. Nastavljamo i s našim volonterskim projektima, botaničkim vrtom i njegom biljaka, poručuje ravnateljica.

Nakon muzeja i prirode, žive i nežive, posjetili smo Ivaninu kuću bajke u Ogulinu koja je glavno odredište za školarce zaljubljene u dobru knjigu. Posjetilo ih je preko 30 tisuća ljudi i bilježe porast od 6,5 posto.

– U ovoj godini veći naglasak stavljamo na obiteljske radionice, posebice u vrijeme školskih praznika, a nedavno smo od Ministarstva znanosti i obrazovanja dobili odobrenje za Nastavni sat s Ivanom za 6. razrede, koji su nam uz 4. razrede najbrojniji gosti. Pristupili smo Organizaciji certificirane nove europske kulturne rute žena književnica s početka 20. stoljeća čiji je nositelj Forum slavenske kulture iz Ljubljane. Mi smo nositelji za Hrvatsku s književnicama Ivanom Brlić Mažuranić te Marijom Jurić Zagorkom. Također, započeli smo projekt Bajke za laku noć kojim potičemo djecu na čitanje, a plan ih je snimiti te obraditi i staviti na web kako bi im njihov glas ostao zauvijek zapisan, istaknula je Ankica Puškarić, voditeljica Ivanine kuće bajki.

Ipak, najveći turistički boom zabilježen je u srcu općine Udbina, u velikom bijelom kamenom zdanju, Crkvi hrvatskih mučenika. Sami, bez turističke zajednice ili općine iza sebe, na čelu s mladim svećenikom Josipom Šimatovićem, svake godine privlače sve veći broj hodočasnika iz raznih župa, udruge, branitelje, planinarske grupe, škole. Od svećenika smo saznali da su vrlo aktivni na društvenim mrežama i da većina ljudi dolazi jer su čuli po preporuci.

– Posebno me raduje da svake godine dolazi sve više ljudi. Ako gledamo da Udbina ima oko 650 katolika, a godišnje nam dolazi oko 40 tisuća hodočasnika, to je za razvoj kontinentalnog turizma vrlo važno, a da ne govorimo o važnosti za ovaj dio Like. Turističke promocije nažalost nema, prave se da ne postojimo, zato mi sami radimo svoj popis dolazaka. Imamo mnogo upita za spavanje, ali i za restoran za ručak nekoliko stotina ljudi, no toga nažalost u Udbini nema pa se snalazimo na mnoge načine. U lipnju nam dolazi 300 mladih na vikend pa ćemo ih smjestiti po obiteljima i već se nekako snaći. Pogledajte samo koliki je to potencijal! Samo ga treba prepoznati jer ovi ljudi što dolaze unesu novu ljepotu u ovaj kraj. Vojska nam je isto česti gost. Blizu nam je vojarna pa vojnici često hodočaste i dolaze se upoznati s našom poviješću i slaviti svetu misu, bili su nam vojnici iz Francuske i Engleske. Imamo prekrasan vidikovac kojem pogled seže 18 kilometara u daljinu, Krbavski križ iz 1200. godine i dobar glas koji se daleko čuje, poručio je svećenik Šimatović.

Sve ustanove redom, izuzev gospićkog Muzeja Like, bilježe porast posjeta u 2019. godini. Najvećim porastom može se pohvaliti Crkva hrvatskih mučenika koja očito vrlo opravdano nije zadovoljna svojim turističkim statusom u županiji, a sa velikim postotcima rasta tu su još i Pećinski park Grabovača, Memorijalni centar Nikola Tesla i Nacionalni park Sjeverni Velebit. Taj trend rasta svakako je dobar, a još više o dobrom smjeru turizma ovih ustanova govore njihovi planovi i ideje koje su nam iznijeli u razgovorima dok smo pisali ovaj tekst.

likaclub icon Čitaj najbolje ličke vijesti. Skini aplikaciju Lika app.