Događanja

Osvrt na The Voice: “Zvezde Granda su triput zanimljivije od ovoga!”

Dočekali smo i prvu emisiju dugo najavljivane hrvatske inačice showa The Voice koji je svjetsku popularnost stekao emitiranjem nekoliko sezona u više od 40 stranih zemalja.

Jednu od najpopularnijih i najgledanijih glazbenih televizijskih franšiza otkupio je HRT, i to za nemali novac, a točan iznos koji su platili, naravno, ne otkrivaju.

Svi ljubitelji glazbenih talent showova odavno su upoznati s konceptom ovog pjevačkog natjecanja, specifičnog po tome što naglašava vokalne sposobnosti natjecatelja koje biraju mentori okrenuti leđima. Pritiskom na tipku okreće se stolac na kojem sjede, čime poručuju: – Tebe želim izučiti i tebe želim u svojem timu.

Glazbeni mentori su poznate pjevačke zvijezde i glazbenici koji svojim iskustvom i savjetima pokušavaju od odabranih kandidata napraviti prave pjevačke zvijezde te ih dogurati do pobjede u natjecanju.

Prije nekoliko mjeseci, zajedno s pompoznim najavama showa, otkriveni su i članovi žirija koji će odlučivati o sudbinama pjevača prijavljenih na natjecanje. Kao velika ljubiteljica i, usudim se reći, poznavateljica stranih The Voiceova, bila sam jako uzbuđena iščekujući službenu najavu odabranih mentora jer oni su najbitnije figure showa. Pred njih dolaze prethodno birani pjevači s neupitnim glazbenim sposobnostima, a mentori su ti koji svojim ponašanjem, komentarima i šarmom čine show zanimljivim i dinamičnim.

Propust oko mjerodavnih glazbenika

U Velikoj Britaniji već sezonama u žiriju sjede zvijezde kao što su Tom Jones, will.i.am., Jessie J, Kylie Minogue, Danny O’Donoghue. U Americi su to Usher, Cee Lo Green, Christina Aguilera, Gwen Stefani te Adam Levine. Sve spomenute zvijezde iz sezone u sezonu svojim komentarima, šalama i smiješnim prepirkama čine The Voice zanimljivim. Prije objave imena mentora hrvatskog The Voice često smo u društvu komentirali i prepirali se oko toga tko bi mogao, ali i trebao biti. Nakon objave imena većina je bila i više nego razočarana.

Ivan Dečak, pjevač Vatre i čovjek kojem većina Hrvata prije The Voicea i nije znala ime. Ovogodišnja slava koju je stekao prvim megahitom u prethodnih 15 godina pjevanja u Vatri bila je dovoljna da sjedne u prvu mentorsku stolicu. Tony Cetinski – čovjek neupitnih pjevačkih sposobnosti koji je prije nekoliko godina kao član žirija showa Hrvatska traži zvijezdu pokupio antipatije velikog dijela publike zbog bahatog ponašanja i često neumjesnih komentara – drugi je član žirija. Treću stolicu zauzela je Indira Levak, pjevačica Colonije koja se u karijeri proslavila energijom, stavom i nastupom, ali ne i glasom i sluhom koji za njene pjesme i nije naročito potreban. Na kraju, zadnji mentor hrvatskog The Voicea je Jacques, definitivno najkompetentniji za tu ulogu, ali i otprije poznat po svom prgavom ponašanju.

Ako je HRT platio tolik novac za franšizu, neshvatljivo je da se nisu potrudili okupiti talentirane, respektabilne i mjerodavne glazbenike koji su uz to i simpatični. Ne može se reći da na hrvatskoj estradi takvi glazbenici ne postoje. Bez obzira na razlog ovakvom odabiru mentora (politika, nepotizam ili nešto drugo), na gubitku je jedino HRT jer su na dobrom tragu da od jednog od najgledanijih talent showova na svijetu naprave prime time show prosječne gledanosti. I to ne samo radi lošeg odabira žirija.

Moramo li kopirati baš sve?

Jasno je da preuzimanjem franšize postoji koncept koji se preuzima (izgled, vizualni koncept, voditelji itd.), ali sigurno nigdje nije pisalo da naši mentori moraju u potpunosti iskopirati stil i ponašanje onih stranih, a upravo to su i napravili. Pa zar mi Hrvati nemamo vlastiti smisao za humor? Zar ne možemo isfurati neki svoj stil kako bismo bili zanimljivi? Gledajuću show bilo je očigledno da kopiraju originalni britanski mentorski četvorac (Jacquesov stil i ples neodoljivo podsjećaju na will.i.ama iako mu se po simpatičnosti neće približiti da živi još tisuću života, kao i Indira ležeći na stepenicama u maniri Jessie J), što definitivno nije doprinijelo sveukupnom dojmu.

Nadalje, dogodilo se i da su mentori znali ime i godine natjecateljice bez da su je prethodno pitali. Iako postoji mogućnost da je taj dio audicije izrezan, velik je to lapsus na duši ili mentora ili loših producenata koji su rezali kadrove.

Što se tiče natjecatelja – bilo je jako dobrih kandidata. Čak troje natjecatelja zavrijedilo je da im se okrenu sva četiri mentora. Bruna Oberan, Gordan Gregurović i Dino Purić mogli su birati u čijem timu žele dalje nastaviti sa showom. Božidarka Matija Čerina i Bojan Aleksovski osvojili su pažnju dvoje mentora, dok su po jednog mentora na okretanje natjerali Mateo Pilat, Karlo Cvetković, Valentina Trstenjak i Dora Vestić. Iznenađujuće, većini kandidata koji nisu prošli dalje mentori su se kasnije ispričavali. Kazali su da su se trebali okrenuti s čime se, u jednu ruku, i slažem (npr. u slučaju Stjepana Lacha), ali takva praksa ipak nije uobičajena u stranim inačicama showa.

Mlak izbor pjesama

Ono što me kod izvođača nikako nije oduševilo je generalni izbor pjesama. Redom sve su bili planetarno poznati hitovi (osim dviju hrvatskih pjesama), što definitivno ne ide u prilog maštovitosti i glazbenim afinitetima potencijalnih pjevačica i pjevača koji svojim izborom također ostavljaju dojam. Prilično ziheraške izvedbe koje ipak nisu za zamjerku s obzirom na tremu, strah i eventualnu priliku koja im se nastupom ukazuje.

Sve u svemu, hrvatski The Voice zaslužuje solidnu plus trojku. Nažalost, svi grijesi ne idu samo na dušu lošim mentorima, nemaštovitim kandidatima ili lošoj produkciji. Ako The Voice i podbaci, ići će to u prvom redu na dušu narodu. Generalna kritika hrvatskog puka i dalje ostaje dobra stara „Kako najljepši hrvatski glas kad samo strano pjevaju?“ ili „Zvezde Granda su triput zanimljivije od ovoga“, a čulo se i „Tvoje lice zvuči poznato je bio deset puta bolji show“. Možda smo ga loše iskopirali, a možda naša publika jednostavno nema sluha za show kao što je The Voice.

Pred nama je još 14 emisija. Svaki mentor će u svoj tim uzeti 12 pjevača koje će nakon slijepih audicija međusobno sučeljavati u glazbenim duelima, nakon čega će morati izbacivati jednog po jednog kandidata. U zadnjem stadiju showa natjecatelji se u nastupima uživo bore za naklonost publike. Na kraju se odabire jednog pobjednika koji za nagradu dobiva ugovor s Universal Music Group. U svakom slučaju, nadam se da će se do kraja show pokazati boljim i zanimljivijim nego što je startao.

Tekst: Lucija Kosor/studentski.hr