INTERVIEW – DARKO BILANDŽIĆ: Na unikatan način možemo ispričati zanimljive priče koje Lika nudi!

Lana Matica

Razgovarali smo sa Darkom Bilandžićem, jednim od suvlasnika tvrtke Culex d.o.o., koja se bavi digitalnim i virtualnim sadržajima te nudi ultimativno iskustvo druge vrste stvarnosti – one virtualne i još relativno neistražene na ovim područjima.


Njegov i partnerov poslovni put je krenuo s izradom web stranica i web shopova (koje i dalje izrađuju), a prvi su u Hrvatskoj prije 4 godine imali virtualnu igraonicu.

Što nam je još otkrio o ovom virtualnom svijetu, saznajte u nastavku.

1. Što Vas je privuklo virtualnim sadržajima koje danas stvarate?

Privukla nas je ta DODATNA VRIJEDNOST koja se dobiva pomoću virtualne stvarnosti. Još kao mali sam bio zaluđen robotima jer sam uvijek htio/volio da to nije samo autić, točnije da taj autić može “još nešto”. Npr auto nije samo auto već i robot. Za virtualne sadržaje me ponajviše zainteresirao moj sadašnji poslovni partner Mario Mikić-Vučak koji mi je pokazao koje sve dodatne mogućnosti jedan proizvod pomoću modernih tehnologija može imati i od tada zajedno vodimo Culex. Iako je Culex d.o.o. ponajprije krenuo i usavršio se u izradi web stranica i web shopova ubrzo smo shvatili da se moramo diferencirati te nas je znatiželja odvela u smjeru virtualne i proširene stvarnosti. Sada nakon 4 godine iza nas imamo sjajan portfolio projekata iza sebe, a krajnjem korisniku smo uspjeli dati upravo tu dodatnu vrijednost.

2. Objasnite nam razliku između virtualne i proširene stvarnosti.

Virtualna Stvarnost (VR) je uranjajuće iskustvo također zvano i računalno-simulirana stvarnost (Eng. Computer-simulated reality). Ona se oslanja na računalne tehnologije koristeći posebnu naglavnu kacigu (Eng. Headset) u kojoj se nalaze dva ekrana s zaslonima od tekućih kristala kako bi generirala realistične slike, zvukove i druge osjete koji repliciraju pravu stvarnost ili stvaraju virtualni svijet. Pravi VR okoliš će uključiti svih 5 osjetila (Okus, Vid, Miris, Dodir, Zvuk), no bitno je reći da to nije uvijek moguće. Večina današnjih VR sustava se oslanjaju na zvuk i sliku kako bi prenjeli virtualno iskustvo što je u večini slučajeva dovoljno.

Danas je lako reći da je VR dobro ustanovljena tehnologija koju možemo svrstati pod tehnologije stvarnosti (Eng. reality-tech). Nakon već više godina stjecanja popularnosti u igračoj industriji, sve više viđamo ovu tehnologiju kako se pojavljuje u druge svrhe i više praktične aplikacije. Tržište i industrija su i dalje uzbuđeni oko ove tehnologije i njenog danjeg napretka koji je očekivan u skoroj budućnosti.

Proširena Stvarnost (AR) koristi se uživo, direktan ili indirektan pogled na stvarni fizički svijet čiji su elementi prošireni (ili nadodani) pomoću senzora i računalno generirane grafike, video-a, zvuka ili GPS podataka. S obzirom da je AR tehnologija povrh našeg svijeta, samim time omogućuje toliko slobode koliko je imamo u stvarnom životu. AR spaja vašu postojeću stvarnost i na nju se nadodaje koristeći neku vrstu uređaja (Mobitel, Tablet i razni drugi uređaji). Mobiteli i Tableti su najpopularniji mediji AR tehnologije trenutno, kroz kameru, aplikacija stvara sloj digitalnog sadržaja u okolinu. AR se također koristi s prilagođenim naglavnim kacigama (Eng. Headset).

O ovim i drugim stvarnostima možete pročitati u jednom od naših blogova na našoj stranici www.culex.hr.

Neko jednostavnije objašnjenje bi bilo da je za korištenje AR /Augmented Reality tehnologije pretežno potreban samo mobitel dok je za VR (Virtual Reality) potreban headset – naočale.

3. Na čemu trenutačno radite? Čuli smo za projekt simulacije leta avionom?

Culex d.o.o. imao je čast raditi na prvom virtualnom spomeniku pod nazivom “Samostalni zrakoplovni vod” u suradnji s Memorijalnim centrom Domovinskog rata Vukovar koji je u petak 4. listopada 2019. premijerno prikazan javnosti.

Svečanom predstavljanju projekta nazočili su brojni uzvanici, među kojima izaslanica predsjednika Hrvatskog sabora i saborska zastupnica Marijana Balić, ministar hrvatskih branitelja Tomo Medved, ministar državne imovine Mario Banožić, članovi obitelji poginulih zrakoplovaca te zamjenik gradonačelnika Grada Vukovara, Marijan Pavliček.

Virtualni spomenik je podignut u spomen osnivača voda Marka Živkovića, pilota Mirka Vukušića te padobranaca Ante Plazibata i Rade Grive koji su poginuli na zadnjem letu 2. prosinca 1991 godine.

Samostalni zrakoplovni vod Osijek je bila jedna od prvih zrakoplovnih postrojbi formiranih u Hrvatskoj. Najznačajnije djelovanje je zabilježila tijekom opsade Vukovara kada je opkoljenom gradu dostavljala opremu, medicinske potrepštine te kasnije improviziranim bombama izvodila napade na neprijateljske položaje.

U virtualnoj simulaciji koja je smještena u izložbenom primjerku aviona Antonov An-2 koji se koristio za let samostalnog zrakoplovnog voda, možete proživjeti jedan od letova iznad Vukovara 1991. godine. VR simulacija započinje u Đakovu te nedugo zatim letite iznad Grada Heroja gdje možete doživjeti tadašnje ratno stanje Vukovara. S vama se voze pilot i kopilot te dva padobranca koji u određenom trenutku izbacuju paket pomoći braniteljima grada Vukovara dok po vama neprijateljske snage pucaju iz raznih oružja pokušavajući oboriti avion.

Kroz našu VR simulaciju proživljavate herojske trenutke svih sudionika samostalnog zrakoplovnog voda. S tehničke strane, avion je opremljen sa 6 HTC VIVE PRO jedinica, automatskim paljenjem ventilatora, subwooferom za efekt rada motora te računalima opremljenim nVidia GTX 2080 grafičkim karticama.

4. Da li je nekim Vašim projektom bilo obuhvaćeno i područje Like?

Nažalost trenutno još nije ali smo svakako otvoreni za svaku vrstu suradnje.

5. Imate li interesa u budućnosti raditi na drugim projektima o/na području Ličko – senjske županije?

Sigurni smo da imamo tehnologiju, znanje i volju da na naš unikatan način ispričamo zanimljive priče koje Lika nudi bilo da je to kroz virtualnu ili proširenu stvarnost, virtualne šetnje, holograme…Interes za nove zanimljive digitalne avanture u našoj tvrtki uvijek postoji te bismo voljeli napraviti jedan (ili više) projekata na području Ličko-senjske županije. Nadamo se da će netko od Vaših čitatelja prepoznati naše mogućnosti te nam se odlučiti javiti.

6. Opišite kako izgleda put od ideje do konačnog proizvoda u Vašem slučaju. Što treba prvo napraviti ako se netko odluči za razvoj brenda putem proširene stvarnosti?

Prvi korak je upoznavanje potencijalnih klijenata s mogućnostima novih tehnologija te im približiti prednost VR i AR tehnologija. To nam je ujedno i najteži dio jer tehnologija tek sada postaje komercijalnija i ljudi znaju otprilike što žele i na koji način gdje ih onda mi kao stručnjaci usmjeravamo.
Nakon toga zajedno planiramo koju „priču“ klijent želi ispričati te kako naše tehnologije mogu krajnjem korisniku dati tu dodatnu vrijednost priči.Kada se svi složimo oko priče onda imamo sastanak i s našim timom gdje dogovoramo izradu projekta, dodatne mogućnosti i vremenski period izrade. Volimo biti u komunikaciji s našim klijentima čim više kako bismo optimizirali rad na obostrano zadovoljstvo.

7. Koji projekt od dosadašnjih možete izdvojiti kao najdraži?

Teško je izdvojiti koji je najdraži zato što su svi naši projekti unikatni i samim time posebni za nas. Mi ne nudimo/izrađujemo „proizvod“ već doživljaj.
Trenutno bismo ipak rekli da je projekt Samostalnog zrakoplovnog voda Osijek naš najbolji projekt za koji smo i emocionalno vezani te nam je toliko više poseban, a i smatramo ga prvim hrvatskim virtualnim spomenikom o kojemu će se tek pričati.

8. Po Vašem mišljenju, koje su prednosti i mane virtualnih sadržaja?

Samo maštom ograničen tehnološki svemir otkriva beskonačan potencijal mogućih aplikacija. Potpuno obuzimajuće iskustvo virtualne stvarnosti pruža mogućnost “doživljaja -na-zahtjev” čime se otvara potpuno nova vrsta poslovnih odnosa

Razne su prednosti ovih tehnologija: multimedia (tehnologija dopušta sinergiju različitih: slike, zvukova, videa i animacija u jedan projekt), vrhunska prezentacija (niti jedna druga do sada dostupna tehnologija nije uspjela tako vjerno prenijeti doživljaj), jednostavna implementacija i primjena (višestruka primjena ovih tehnologija u turizmu, prometu, edukaciji, medicini, kulturi…), interakcija s korisnicima (dodatna interakcija korisnika s sadržajem npr. dijeljenje na društvenim mrežama, integracija chat sustava…).

Trenutno neke od mana koje ove tehnologije trebaju nadići su da su ove tehnologije mlade i još u fazi razvoja, visoka cijena projekata i suzdržanost ulagača.

9. Što biste savjetovali svima koji se žele okušati u ovoj vrsti stvarnosti kao poslu? Opišite nam svoj poslovni put u nekoliko rečenica.

Savjetovali bismo im da vjeruju u sebe i svoj rad, da što više uče o tržištu i trendovima te tehnologijama koje dolaze kako bi ih implementirali u svoju viziju poslovanja.

Naš poslovni put je krenuo s izradom web stranica i web shopova (koje i dalje izrađujemo) te našim prvim velikim iskorakom gdje smo prvi u RH prije 4 godine imali prvu virtualnu igraonicu. Tada naše tržište nije bilo spremno za VR i tržište nije bilo dovoljno educirano o potencijalu ispred njih. Nakon igraonice tvrtka preuzima smjer izrade sadržaja samog VR-a gdje nas je prvi veći projekt pod nazivom GPP Božični tramvaj u VR „stavio na kartu“. Nakon što je projekt izašao u javnost postepeno su dolazili i novi poslovi te sada imamo sjajan portfolio VR i AR projekata koji uključuju projekte za Vukovarsko-srijemsku županiju, Osječko-baranjsku županiju, Vukovar, Ilok, Županju, Vinkovce, ustanove Memorijalni centar Domovinskog rata Vukovar, Ekonomski fakultet Osijek, Filozofski fakultet Osijek, Muzej vučedolske kulture…

Tvrtka je mlada i ambiciozna sa puno potencijala i stručnim ljudima na području VR i AR.

10. Planovi za budućnost?

Napraviti jedan sjajan projekt u Ličko-senjskoj županiji.

Pogledajte spektakularan video kanjona rijeke Like!


Foto: Darko Bilandžić, privatna zbirka

<script>

<script>

Komentari


X
facebook
Kliknite "Like" ako želite pratiti LikaClub.eu na Facebook-u